AVL Yacht- en Electro Service

De ruiter kotter De Hendrik

"De Hendrik" de Ruyter Kotter

Klik hier voor een kijkje op de website van de Hendrik

Een Spitsgatkotter waarvan de bouw is begonnen in 1979, bij jachtwerf de Ruiter, ontworpen door A. Vogel

Aluminium ramen zijn door de firma Raffa geleverd aan de werf, op 17 December 1979.

Het casco is te boekgesteld in 1980 door een toemalige Duitse opdrachtgever.

In dit zelfde jaar is de Ruiter ermee opgehouden, hierdoor is de bouw vertraagd.

1 jaar later is deze werf overgenomen door Moonen Shipyards.

Moonen Shipyards heeft deze boot te watergelaten in April 1981.

Laatste eigenaar: gekocht in 2002

type

Motorsailer

bouwjaar

Casco 1980/te water 1981

lengte

14.35 m

breedte

4.30 m

gewicht

26.000 kg

max. diepgang

1,65 m
motor Daf DD575 105hp (87kW) diesel
bedrijfsuren 2620
materiaal romp Staal
cabines 2
bedden 1x 2 pers  + 2x 1 pers.
natte cel 1
toilet 1, apart
tankinhoud water 800 l
tankinhoud Diesel 800 l

2003: Gehele nieuwe electrische installatie en CV aangelegd

Mastervolt acculader 2 st 50 amp 

Mastervolt omvormer  2500 watt

Alpha pro dynamo 24 volt 125 amp

Mastervison panelen


accu's gel traksie 24V-705 ah start accu's 2x gel

CV Maritimebooster met aluminium radiatoren 120 ah 15 kw

2004/2005: geheel nieuw interieur, uitgevoerd door teakscheepstimmerbedrijf Homa

2006: Refit machinekamer, motor nagekeken, isolatie aangebracht

Mastervolt generator wisper 8 utra 1500 toeren  8300 watt
Mastervolt accu's 2 V gel  750 ah

2007/2008: refit achterdek, Aicona teakdek aangelegd, beweegbare mast

nieuw teak dashboard  Homa
aluminiumramen op buitenbesturing  Vetus
cabrioletkap  Gillissen
raymarine navigatie instrumenten  ST70 dieptermeter+log. C80 plotter
ST autpilot met fu+PK5000 gyro automaat
zelfrichtende schotel  Goldmarine

In 1960 begon Gijs de Ruiter, na een tijdje bij scheepswerf Damen gewerkt te hebben, op zichzelf met draai- en constructiewerk.

In 1961 bouwde hij zijn eerste boot, een bakdekkruiser van 10 meter.

Aangezien er geen helling was, werd het schip naast het water gebouwd en met hoog water gewoon over stalen balken, schuivend op z'n zij in het water geplonst.

In 1965 werd op het industrieterrein in Hardinxveld-Giessendam een nieuwe loods gebouwd waar, met broer Marius, weer begonnen met het bouwen van vele typen schepen, o.a.

"Little Star" van 9,50 meter,

"Morning Star" van 10,50, 11,50 en 12,50 meter.

Boegsticker

We kunnen wij u de sticker leveren van het originele "De Ruiterlogo", eventueel met type-aanduiding

Het wapen van De Ruiter KLIK HIER voor meer info

 

Gegevens verstrekt bij aankoop in 2002:

Hieronder ziet u onderdelen uit de gegevens die verstrekt werden door de verkoper van de Hendrik. De Valk Yacht Brokers boden de boot in 2002 te koop aan. Zo zag de boot eruit toen wij heb kochten. Vanaf 2003 heeft er een totale refit plaats gevonden. Tot op heden zijn we nog steeds bezig. Zie hiervoor op de andere pagina's.

 

General Information:

De ruiter kotter de Hendrik. Built in 1980 by de Ruiter- Holland, dim: Loa 14.29 m (lod 13,95 m) x 4.30 m x 1,65 m, headroom: approx. 1,90 m, design by A. Volker, steel hull, deck and superstructure, hardened glass windows in aluminium framing, multi chine hull, bilge keel, displacement approx. : 19 tonnes, fuel tank: 1.400 litres (steel), freshwater tank: 2 x 600 litres (stainless steel), hydraulic wheel steering in- and outside, emergency tiller.

Accommodation:

Classic teak interior, large wheelhouse with settee and second steering position, dinette, galley and two cabins, 4 (+2) bed’s, bathroom with washbowl, shower and electric toilet. Webasto heating, hot water system through geyser, electric water pressure system, galley with sink, Vibocold fridge ’99, Kalorik freezer, Atag four burner gas stove with oven and grill.

Machinery:

Daf DD575 105 hp (87 kW) diesel engine, Paragon hydraulic gearbox, indirect cooling system, three bladed fixed bronze propeller, cruising speed approx. 8 knots, consumption approx. 6 litres per hour, bow thrusters, Ruggerini generator (will be connected), one electrical and one manual bilge pump, 12/24/220V electric system, 6+1 batteries of 2000, shore power, Kenco battery charger, Victron invertor.

Rigging:

Ketch-rigged, aluminium masts, mast lowering systems, s.s. standing and running rig, four sails: main sail/jib/genoa/mizzen, sail covers, tackle boomvang, winches: 2 x Lewmar ST40 2-speed + 1 x Lewmar 16 2-speed, spi pole.

Navigation:

Sharlis compass, Sestrel electric compass, GPS, Furuno chart plotter/echosounder, Vetus wind set, Sailor RT144 VHF (no atis), Sailor receiver, Furuno RU 3770 radar, Navtex, Philips decca navigator, Contec colour TV.

 

Equipment:

Searchlight, RFD 6 pers. Life raft (must be inspected), dinghy, davits, life buoy, fire extinguisher, electrical windlass, anchor and chain, boarding ladder, steel sea railing with teak hand railing, wipers, clear view, fenders.

Dit jaar geeft AVL jachten al 26 jaar de stroom mee

John +31 653 202 367  info@avl-yacht.nl  +31 622 44 33 01 Peter